وجود نیروهای انسانی متعهد به سازمان در هر سازمان ضمن کاهش غیبت، تاخیر و جابجایی، باعث افزایش چشمگیر عملکرد سازمان، نشاط روحی کارکنان و تجلی بهتر اهداف متعالی سازمان و نیز دستیابی به اهداف فردی خواهد شد. عدم احساس تعهد و تعهد سطح پایین، نتایج منفی را برای فرد و سازمان به دنبال دارد؛ از جمله نتایج، ترک خدمت، غیبت زیاد، بی میلی به ماندن در سازمان، کاهش اعتماد مشتریان و کاهش درآمد می باشد.
تعاریف مختلف از تعهد سازمانی
از آن جا که طبق تحقیقات صورت گرفته رفتار کارکنان در سازمان می تواند متأثر از نگرش هایشان باشد، از این رو، آگاهی از آن ها برای مدیران سازمان ها ضروری به نظر می رسد. با وجود این، باید اذعان کرد، آگاهی از همه نگرش های کارکنان برای مدیران سازمان اهمیت چندانی نداشته و مدیران نیز علاقه ای به دانستن همه این نگرش ها ندارند. درواقع مدیران بیشتر علاقه مند به دانستن آن دسته از نگرش هایی هستند که با کار و سازمان مرتبط است. طبق تحقیقات انجام گرفته در این مورد سه نگرش عمده بیشترین توجه و تحقیق را از سوی محققان به خود جلب کرده اند. این سه نگرش عبارتند از:
در این تحقیق به بررسی یکی از این نگرش ها یعنی تعهد سازمانی پرداخته شده است. همچنین سعی شده است جدیدترین ابعاد در این زمینه نیز ارائه گردد. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.
تعریف تعهد: تعهد اامی است که آزادی عمل را محدود می کند
از تعهد سازمانی تعاریف متعددی به عمل آمده است که از آن جمله عبارتند از:
پورتر و همکاران وی، 1974 «تعهد سازمانی» را به معنی همسانسازی با یک سازمان و پیوند با آن تعریف می کنند. به نظر آنان، تعهد سازمانی حداقل از سه عامل زیر تشکیل شده است:
پژوهشگرانی چون تعهد سازمانی را از تعهد شغلی یا تعهد به کاری که فرد انجام می دهد، تفکیک میکنند. کول از تحقیقاتی که در سازمان های مختلف انجام داده است، نتیجه میگیرد که تعهد سازمانی کارمندان ژاپنی بسیار زیاد است ولی ااماً رضایت و تعهد شغلی بالا ندارند.
تعهد عبارت است از احساس هویت و وابستگی فرد به سازمان.
چاتمن و اورایلی تعهد سازمانی را به عنوان حمایت و پیوستگی عاطفی با اهداف و ارزش های یک سازمان به خاطر خود سازمان و دور از ارزش های ابرازی آن «وسیلهای برای دستیابی به اهداف دیگر» تعریف میکنند .تعهد سازمانی میزانی است که یک شخص عمیقاً با سازمان تعیین هویت میشود و احساس میکند جزیی از سازمان و درگیر شغل است . تعهد سازمانی عبارت است از: پذیرفتن اهداف و مقاصد سازمان و تمایل برای کار کردن در جهت آن اهداف .
«هانت و مورگان» (1994) تعهد سازمانی را در دو سطح خرد و کلان مطرح نمودند. تعهد در سطح خرد عبارت است از تعهد به گروههای خاص سازمانی که شامل گروههای کاری، سرپرستان و مدیریت عالی می شوند و تعهد در بعد کلان عبارت است از تعهد به سازمان به عنوان یک مجموعه و یک سیستم . تعهد سازمانی بیانکننده حالتی است که کارکنان سازمان، هدفهایشان را معرف خود میدانند و آرزو میکنند که در عضویت آن سازمان بمانند .
می یر و آلن در سال 1992 بیان میکنند که تعهد سازمانی یک حالت روانشناختی است که روابط کارکنان با سازمان را توصیف میکند و به تصمیم به ادامه عضویت در سازمان دلالت دارد . تعهد سازمانی ناشی ازعوامل و متغیرهای مختلفی است که نتایج مختلفی را به دنبال دارد. در مطالعات رفتار سازمانی تأکید بر نگرش، پایبندی شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی میباشد. تعهد سازمانی عبارت است از نگرشهای مثبت یا منفی افراد نسبت به کل سازمان (نه شغل) که در آن مشغول به کارند . به بیان دیگر در تعهد سازمانی شخص نسبت به سازمان احساس وفاداری قوی دارد و از طریق آن سازمان خود را مورد شناسایی قرار میدهد .
برگمان و همکاران نیز تعهد سازمانی را چنین تعریف کردهاند: تعهد سازمانی عبارت است از باور قاطع افراد در پذیرش ارزش ها و اهداف سازمان و تمایل به تلاش بیشتر و حفظ عضویت در سازمان. تعهد سازمانی یک نگرش درباره وفاداری کارکنان به سازمان و یک فرآیند مستمر است که به واسطه مشارکت افراد در تصمیمات سازمانی، توجه افراد به سازمان و موفقیت و رفاه سازمان را میرساند ). تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی به سازمان درنظر میگیرند. براساس این شیوه، فردی که به شدت متعهد است، هویت خود را از سازمان میگیرد، در سازمان مشارکت دارد و با آن درمیآمیزد و از عضویت در آن لذت میبرد.
درباره این سایت